Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla nowej linii kolejowej w województwie podkarpackim, łączącej Łętownię na linii kolejowej nr 68 z Rzeszowem przez Sokołów Małopolskich. Inwestycja umożliwi nie tylko skrócenie czasu przejazdu z Rzeszowa do Warszawy, ale także rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych.
Jak informuje Centralny Port Komunikacyjny, złożony został wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu nowej linii kolejowej, łączącej Rzeszów z Łętownią. Rekomendowany we wniosku wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich analizowanych kocenpcji. W rejonie Sokołowa Małopolskiego będzie przebiegał po wschodniej stronie i dalej w kierunku południowym po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19. Włączenie w linię kolejową nr 91 z Rzeszowa do Medyki zaplanowano na terenie gminy Krasne, na odcinku Rzeszów Główny – Strażów.
mat. pras. CPK
Nowy fragment polskiej sieci kolejowej ma liczyć ok. 42 kilometry długości, stanowiąc wypełnienie istotnej luki w województwie podkarpackim. Zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem, a także włączenie do sieci kolejowej liczącego ok. 4 tys. mieszkańców Sokołowa Małopolskiego. Przystanki osobowe pojawią się także w mniejszych miejscowościach. takich jak np. Nienadówka i Stobierna. Kolejną korzyścią będzie możliwość uruchomienia przelotowego połączenie kolejowego przez port lotniczy Rzeszów-Jasionka, do którego dziś możliwy jest dojazd tylko z jednej strony. Nowa infrastruktura zapewni tym samym możliwość rozwoju połączeń aglomeracyjnych. Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość eksploatacyjna na nowym odcinku wyniesie 200 km/h, jednak zakładana maksymalna prędkość projektowa to 250 km/h. Zastosowany zostanie system zasilania 3 kV DC.
Trasa będzie mogła służyć również obsłudze ruchu towarowego. CPK wskazuje, że rekomendowany wariant został najlepiej oceniony podczas prowadzonych dotychczas konsultacji społecznych oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać. Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach przygotowywanej modernizacji linii kolejowej nr 68 zakładają, że pomiędzy Łętownią a Stalową Wolą pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do prędkości 160 km/h. Modernizacja obejmie również przygotowanie terenu w rejonie Łętowni do włączenia nowej linii kolejowej, realizowanej przez CPK.